Ιεραποστολικά

Νέα από την Ι. Μητρόπολη Καμερούν

ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΚΑΜΕΡΟΥΝ ARCHEVECHE ORTHODOXE DU CAMEROUN

Β.Ρ. 949, YAOUNDE – CAMEROUN
ΤeΙ. : 00237-220 15 14, 00237.971 6879, Fax: 00237-221 0576

Εν Yaounde τη 3η Σεπτεμβρίου 2006

Θέμα: ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ «ΑΓΙOΣ ΜΑΡΚΟΣ»
ΚΥΚΛΟΣ Β’ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΤΗΧΗΤΡΙΩΝ

Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί χαίρετε εν Κυρίω πάντοτε.

Θα ήθελα να σάς ενημερώσω για την πορεία τού Αποστολικού έργου στο Καμερούν και την Κεντρική Αφρική.
Με την βοήθεια τού Θεού και την συμπαράσταση των Ιεραποστολικών Συλλόγων και των Φίλων της Ιεραποστολής συνεχίζουμε ένα δύσκολο και επίπονο έργο. Δύσκολο διότι στερούμεθα συνεργατών, επίπονο διότι, προσπαθούμε να εδραιώσουμε τα έργα των προκατόχων μας. Έργα Ιεραποστολικού ζήλου, μόχθου μεγάλου άλλά και αυταπαρνήσεως. ‘Εστιάζουμε τις προσπάθειές μας στο να μεταλαμπαδεύσουμε την λειτουργική παράδοση και το πνεύμα της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Για τον λόγο αυτό όπως, σας έχουμε ήδη ενημερώσει, αναδιοργανώσαμε στο Γιαουντέ το Σεμινάριο Ορθοδόξου Θεολογίας «Ο Άγιος Μάρκος».
Το Σεμινάριο λειτουργεί εδώ και ενάμιση χρόνο και υιοθετήθηκε από το Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ορθοδόξου Θεολογίας τού Αγίου Σεργίου στο Παρίσι με απόφαση του συμβουλίου των Καθηγητών του.
Μετά από πολλές σκέψεις συζητήσεις και πολλούς σχεδιασμούς με τους συνεργάτες μου -Ιερείς και λαϊκούς- και την ευλογία της Α.Θ.Μ. του Πάπα και Πατριάρχου Αλεξανδρείας κ.κ Θεοδώρου του Β’, αποφασίσαμε να υλοποιήσουμε πειραματικά -πέρα από το πρόγραμμα εκπαιδεύσεως υποψηφίων Ιερέων και Κατηχητών-. Ένα πρώτο πρόγραμμα Θεολογικής και Γενικής εκπαιδεύσεως λαϊκών Στελεχών της Μητροπόλεως για νέες κοπέλες πού θέλουν να εργαστούν σε ενοριακό επίπεδο στο Β. Καμερούν.
Το πρόγραμμα αυτό στηρίχθηκε πάνω σε πολλαπλές διαπιστώσεις για την ποιότητα και τα προβλήματα της Κατηχήσεως και της ζωής των κατοίκων -(ή πλειοψηφία των όποίων σε πολλά χωριά είναι Ορθόδοξοι ή Κατηχούμενοι)- στην περιοχή του Β. Καμερούν.
Κατά τις συχνές επισκέψεις μου στην περιοχή τού Β. Καμερούν και του Ν. Τσάντ διαπίστωσα από κοντά την δευτερεύουσα θέση που η τοπική παράδοση δίνει στις γυναίκες.
Οι γυναίκες διαδραματίζουν έναν βασικό ρόλο στην καθημερινή ζωή του τόπου αλλά ο ρόλος τους είναι αποδεκτός μόνον όταν παραμένει στο περιθώριο και υπό την σκιά των ανδρών. Ή πολυγαμική δομή των οικογενειών κρατάει τον ρόλο της γυναίκας ακόμα και σε οικογενειακό επίπεδο σε μια υποτιμητική θέση.
Οι γυναίκες είναι επιφορτισμένες με την ανατροφή και παιδαγωγία των τέκνων άλλά συγχρόνως και με την καθημερινή χειρωνακτική καλλιέργεια των αχανών εκτάσεων της υποσαχάριας περιοχής τού Β. Καμερούν.
Ή πολυγαμία είναι, πλέον τού όπως ακούγεται, τρόπος επιβιώσεως, τρόπος αντιμετωπίσεως των καθημερινών αναγκών για εργατικά χέρια και συγκρότηση συστηματικών ομάδων εργασίας.
Ο δημόσιος λόγος είναι κάτι το απαγορευμένο για της γυναίκες. Το ίδιο επίσης ισχύει και για την δημόσια ομιλία μεταξύ ανδρών και γυναικών. Ή συνήθεια αυτή έχει σαν αποτέλεσμα να συναντάμε πολλές δυσκολίες ακόμα και στην οργάνωση κατηχητικών συνάξεων για γυναίκες.
Ένα απλό παράδειγμα μπορεί να περιγράψει το μέγεθος του προβλήματος. Βρέθηκα τον Φεβρουάριο του 2005 για πρώτη φορά, ανάμεσα σε μια ομάδα κατηχουμένων στα όρια της πόλεως Γιάγκουα. Με προσκάλεσαν να συζητήσουμε και να βεβαιωθούν από τον Επίσκοπο για κάποια θέματα πού είχαν ακούσει σε κατηχητικά μαθήματα από τον υπεύθυνο Ιερέα. Καθίσαμε σε έναν υπαίθριο χώρο και αμέσως παρατήρησα ότι όλες οι γυναίκες μαζί με τα παιδιά κάθισαν πίσω από την ομάδα των ανδρών. Θεώρησα ότι με αυτόν τον τρόπο προφανώς μεριμνούσαν για την τυχόν φασαρία πού θα δημιουργούσαν τα παιδιά. Μετά από την πρώτη αίσθηση κατάλαβα ότι οι γυναίκες κάθονταν σκοπίμως πίσω από τούς άνδρες με την πλάτη γυρισμένη προς εμένα και όταν ήθελαν να ρωτήσουν κάτι την ερώτησή τους μου την μετέφερε ένας άνδρας.
Μετά από σχετική μου διευκρίνηση ότι μπορούν ελεύθερα να ρωτούν ότι θέλουν απευθείας σε μένα, αρνήθηκαν να το κάνουν από φόβο ότι θα παραβιάσουν την παράδοση τους.
Την ίδια ακριβώς συμπεριφορά παρατήρησα και σε άλλες κοινότητες πού επισκέφθηκα και επισκέπτομαι συστηματικά στο Β. Καμερούν και στο Ν. Τσάντ.
Μπροστά σε αυτό το πρόβλημα και κατόπιν πολλών συζητήσεων με τούς Ιερείς της περιοχής καταλήξαμε να οργανώσουμε μια ομάδα 18 νέων κοριτσιών οι οποίες αφού παρακολουθήσουν έναν κύκλο μαθημάτων-( τριών τριμήνων )- στο Σεμινάριο ‘Ορθοδόξου Θεολογίας στο Γιαουντέ να αρχίσουν να εργάζονται στις ενορίες μας σαν Κατηχήτριες και να οργανώσουν το Κατηχητικό έργο σε ομάδες γυναικών, νέων και παιδιών.
Το εγχείρημά μας έμελλε να βρει πολλές δυσκολίες λόγω ακριβώς των ιδιαιτεροτήτων και της δομής των οικογενειών. Έπρεπε να γίνει οικογενειακό συμβούλιο και η οικογένεια να αποφασίσει να δώσει την έγκριση για την κοπέλα που μας πρότειναν οι Ιερείς.
Με πολλές δυσκολίες και απογοητεύσεις κατορθώσαμε να συγκροτήσουμε την πρώτη ομάδα. ‘Ένα από τα προβλήματα ήταν το πολύ χαμηλό επίπεδο της Γαλλικής γλώσσας παρ’ όλο που επίσημα το εκπαιδευτικό σύστημα λειτουργεί με βάση την Γαλλική. Παιδιά που έχουν τελειώσει το λύκειο μετά βίας μιλάνε λίγα γαλλικά και πολύ δυσκολότερα τα γράφουν.

Μαθήματα Ραπτικής στο Καμερούν

Ένα άλλο πρόβλημα ήταν ότι, στις πολυγαμικές οικογένειες προτεραιότητα σε όλα έχουν πάντα τα τέκνα από την πρώτη γυναίκα. Με πολλές προσωπικές επισκέψεις κατορθώσαμε να ξεπεράσουμε αυτό το δεύτερο πρόβλημα.
Η ομάδα των 18 κοριτσιών έφθασε μετά από ένα δύσκολο ταξίδι τριών ημερών στο Γιαουντέ στο Σεμινάριο Ορθοδόξου Θεολογίας » Ο Άγιος Μάρκος» στις 28 Ιουλίου συνοδευόμενη από τον Εφημέριο του Ιερού ναού των Αγίων τριών Ιεραρχών του χωριού Ντούκουλα του Β. Καμερούν ο οποίος θα είναι ο Εφημέριος του παρεκκλησίου του Σεμιναρίου για τους επόμενους τρεις μήνες. Στην ομάδα των 18 προσετέθησαν 3 κοπέλες από τις ενορίες τού Ν. Καμερούν και μία από την Κεντρική Αφρικανική Δημοκρατία.
Υπεύθυνος του Τμήματος η, εξ Ελλάδος, κα Ελένη Καπιδάκη συνταξιούχος Θεολόγος με αρκετή πείρα και εθελοντική εργασία σε διάφορες Ιεραποστολές.
Από τις πρώτες ημέρες πολλά ήταν τα προβλήματα αυτών των κοριτσιών στο να εγκλιματισθούν στις νέες συνθήκες ζωής και μάλιστα στην κοινοτική ζωή τού Σεμιναρίου.
Η πολιτισμική διαφορά τεράστια! Έπρεπε να εξηγήσουμε από τα πιο απλά πράγματα για εμάς μέχρι τα πιο δύσκολα. Την χρήση του ηλεκτρικού ρεύματος, του υγραερίου, την χρήση των χώρων ατομικής υγιεινής την χρήση τού νερού και πολλά άλλα τα οποία αν για μας είναι αυτονόητα για τα παιδιά αυτά ήταν πρωτόγνωρα μυστήρια.
Η προσαρμογή επίσης σε ένα καινούργιο διαιτολόγιο απεδείχθη και αυτή ένα νέο πρόβλημα εφ’ όσον εκ των πραγμάτων δεν είναι δυνατόν να βρεθούν τα προϊόντα του Β. Καμερούν στον Νότο όπου βρίσκεται το Γιαουντέ.
Οι ιατρικές εξετάσεις έδειξαν σε ποσοστό 90% ότι όλα τα παιδιά είχαν προβλήματα παρασίτων στην κοιλιά και στα έντερα λόγω κακής ποιότητος του νερού και της διατροφής και επιμέρους προβλήματα πού δημιουργεί ή επί σειρά ετών μονοφαγία, ή απουσία των γαλακτοκομικών από το διαιτολόγιό τους και η άμετρη χρήση κακής ποιότητος αντιβιοτικών που στο Β. Καμερούν κυκλοφορούν σε ευρεία κλίμακα σε όλα τα υπαίθρια παζάρια, παρανόμως εισαγόμενα από την γειτνιάζουσα Νιγηρία την χώρα των παντός είδους απομιμήσεων.
Τα μαθήματα ξεκίνησαν παρ’ όλα τα προβλήματα την 1η Αύγούστου. Μετά δέκα ήμέρες όλα είχαν βρει τον κανονικό τους ρυθμό. Το πρόγραμμα φορτωμένο καθώς οι ανάγκες μας πολλές.

1. Μαθήματα Κατηχήσεως και Δογματικής, η κα Ελένη Καπιδάκη και π. Αντώνιος Messina -(Ελληνομαθής Θεολόγος).
2. Μαθήματα Π. Διαθήκης για κατηχητικό ο Διάκονος π. Λουκάς Atina (Ελληνομαθής Θεολόγος στο Μεταπτυχιακό τμήμα της Θεολογικής Σχολής Αθηνών).
3. Μαθήματα Έλληνικής Γλώσσας ο π. Δημήτριος Tene (Ελληνομαθής Πτυχιούχος Παντείου και Νομικής, Διευθυντής του Σεμιναρίου).
4. Μαθήματα Γαλλικής γλώσσας ο Διάκονος π. Παύλος Ngdwa-(Καθηγητής Μέσης Εκπαιδεύσεως στο μάθημα της Φιλοσοφίας).
5. Μαθήματα Ιστορίας της ‘Εκκλησίας ο Διδάκτωρ Παύλος Roger.
6. Μαθήματα Βυζαντινής Μουσικής ο Χοράρχης του Καθεδρικού ναού Florent Eteme.
7. Μαθήματα Πρώτων Βοηθειών σε συνεργασία με τον τοπικό Ερυθρό Σταυρό (80 ώρες).
8. Μαθήματα Γυναικολογίας από την Ορθόδοξο Μαιευτήρα κα Onana σε συνεργασία με το «Κρατικό Νοσοκομείο για την Μητέρα και το Παιδί» του Γιαουντέ. (120 ώρες).
9. Μαθήματα Ραπτικής από δύο απόφοιτες Σχολής Ραπτικής στο Γιαουντέ.

Στο όλο πρόγραμμα περιλαμβάνεται και το καθημερινό λειτουργικό πρόγραμμα (Όρθρος- Θεία Λειτουργία-Εσπερινός και Απόδειπνο) με την συμμετοχή όλων των σπουδαστριών.
Κόπος και προσπάθεια μεγάλη καθώς μεγάλες είναι οι ανάγκες, οι Ελπίδες και οι προσδοκίες που στηρίζουμε στην ομάδα αυτών των νέων Κατηχητριών για την πορεία του κατηχητικού και Ιεραποστολικού μας έργου.
Με την βοήθεια αυτής της ομάδος μπορέσαμε και πραγματοποιήσαμε μια μικρή έκδοση τού Μικρού Παρακλητικού κανόνος της Υπεραγίας Θεοτόκου ή οποία και μοιράστηκε σε όλες τις ενορίες για την περίοδο του Δεκαπενταύγουστου της οποίας αντίτυπο και σας αποστέλλουμε.
Φιλοδοξούμε οι Κατηχήτριες αυτές στο εγγύς μέλλον να διαδραματίσουν έναν ουσιαστικό και πρωτεύοντα ρόλο στην κοινωνία της ερήμου του Β. Καμερούν όχι μόνον σαν Κατηχήτριες για την προαγωγή του Ιεραποστολικού έργου αλλά, και σαν Νοσοκόμοι Πρώτων Βοηθειών και με τα μαθήματα Γυναικολογίας να συμβάλλουν στην μεταλαμπάδευση γνώσεων ενάντια στην παιδική θνησιμότητα και στην κατά τους τοκετούς υψηλή θνησιμότητα των γυναικών αύτης της περιοχής. Συγχρόνως με την εκπαίδευσή τους σε τεχνικές δεξιότητες όπως, η ραπτική, μπορούν στο μέλλον να δημιουργηθούν μικρά επιμέρους προγράμματα στα διάφορα χωριά συμβάλλοντας στην ανύψωση του βιοτικού επιπέδου και στην οργάνωση συνθηκών καλυτέρας Υγιεινής. Το πρόγραμμα αυτό θα έμενε ακόμα ένα σχέδιο στα χαρτιά και δεν θα είχε ποτέ ξεκινήσει εάν δεν είχαμε συναντήσει την ευαισθησία και διορατικότητα της Αδελφότητας Ορθοδόξου Εξωτερικής Ιεραποστολής Θεσ/νίκης και του ‘Ορθοδόξου Ιεραποστολικού Συλλόγου «Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος» οι οποίοι προσέφεραν τα ποσά των 6.000 και 2.000 Euro αντίστοιχα και τους οποίους και ευχαριστούμε εκ καρδίας. Βέβαια τα ποσά αυτά καλύπτουν ένα μέρος των εξόδων του προγράμματος, για να συνεχίσουμε χρειαζόμαστε και ελπίζουμε στην συνδρομή όλων των Ιεραποστολικών Συλλόγων και των φίλων της Ιεραποστολής.

Μαθήματα Πρώτων Βοηθειών

Aδελφoί και συνoδoιπόρoι αγαπητοί
Θα σας παρακαλούσα να ενσκήψετε με υπομονή στα όσα σας περιγράφω σ’ αυτήν την επιστολή και να μας βοηθήσετε στην όλη προσπάθειά μας. Γνωρίζω την δυσκολία των καιρών καθώς και τις πολλές υποχρεώσεις τις οποίες έχετε αναλάβει και επωμίζεστε καθημερινά για την Ιεραποστολή σε όλον τον κόσμο, δυστυχώς οι πολλαπλές ευθύνες, ή οικονομική μας δυσχέρεια και η έλλειψη συνεργατών δεν μου επιτρέπουν τα ταξίδια με σκοπό, επαφές προς αναζήτηση δωρητών και δωρεών και έτσι δεν έχω άλλη δυνατότητα παρά μόνο εκκλήσεις προς την αγάπη σας μέσω αλληλογραφίας.
Και η ελάχιστη προσφορά σας είναι για μας πολύτιμη και χρήσιμη.

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε.

Μετά της εν Kυρίω αγάπης καί ευχών